ويژگيهاي حماسه9 دي
حماسه نهم دي حرکت مردمي برجسته و به دلائل مختلف رويداد ويژهاي به شمار ميآيد:
1. واکنش سريع و بموقع مردم
اولين ويژگي حماسه نهم دي 1388 واکنش سريع و بموقع مردم و قدرت¬نمايي بهنگام در مقابل فتنه بود. در اين روز شاهد جمعيت متراکم و پيوسته بوديم و شعارها بسيار روشن و گويا بود. مردم براي تک¬تک سران فتنه شعار معناداري توليد کرده بودند. معمولاً حرکتهاي مردمي ملي همچون تظاهرات 22 بهمن و روز قدس حرکتهاي معمولي و نهادينه شده در يک روز تعطيل رسمي کشور، و با تبليغات و فراخوان رسمي همراه است. لکن اين تظاهرات در روز چهارشنبه نهم دي ماه 1388 و در روزي غير تعطيل رسمي و بدون تبليغات قبلي شکل ميگيرد. هتک حرمت در روز عاشوراي حسيني ششم دي ماه انجام مي شود بلافاصله تظاهرات مردمي خودجوش در هفتم و هشتم دي در حدود نيمي از استانها و شهرستانها آغاز شد. در برخي از استانها در نهم دي همزمان با تهران دوباره اين تظاهرات تکرار ميشود.
از اين رو اين حرکت مردمي برجسته و تظاهرات ملي برنامه ريزي نشده و غير دولتي در واقع به تعبير مقام معظم رهبري يک اقدام مردمي خودجوش و ناشي از نياز در يک لحظه بود که ملت ايران با تشخيص اين نياز تاريخي به ميدان آمد.
2. خودجوش و کاملا مردمي
خودجوش بودن و برانگيختگي فوق¬العاده از ديگر ويژگيهاي حماسه نه دي 1388 بود. شرکت مردم در تظاهرات نوعاً با زمينهسازي رسانهاي و با دعوت شخصيتها و نهادها صورت ميگيرد. براي حماسه نهم دي 1388، تقريباً هيچ کس و هيچ نهاد رسمي دعوتي براي تظاهرات نکرده، و تنها شوراي هماهنگي تبليغات اعلام کرده بود که مردم با تظاهرات 9 دي پاسخ هتاکي به حريم ولايت و ابي عبداللهالحسين (ع) در روز عاشورا را خواهند داد. تظاهرات خودجوش 9 دي از اين جنبه کاملاً متمايز بود؛ چرا که شاهد حرکت عظيم مردمي در روزي غير تعطيل و به صورت خودجوش همراه با انگيزههاي بسيار قوي بوديم. حرکتي که فرصت و امکان برنامه ريزي براي آن نبود. همراه با برانگيختگي و احساس مسئوليت در برابر اسلام، ارزشهاي اسلامي، انقلاب و رهبري بود.
اين حرکت مردمي همچون تظاهرات زمان انقلاب از مساجد و هيأتهاي مذهبي با الهام از محرم و عاشوراي حسيني(ع) با همان روح و هيجان در سراسر کشور به جريان افتاد.
3. فراگير و در برگيرنده همه اقشار و سليقه هاي سياسي
شرکت مردم در تظاهرات خودجوش 9 دي 1388 بسيارگسترده بود. تقريباً همه واجدين شرايط رأي که حدود 7 ماه پيش در انتخابات شرکت کرده بودند در اين حرکت مردمي شرکت کردند. در واقع ميتوان گفت همه کساني که رأي داده بودند، اعم از اينکه به نامزد پيروز رأي دادند يا به نامزدهاي شکست خورده، به صحنه آمدند. صفوف مردم کاملاً متراکم و همه اقشار و سليقههاي سياسي را بدون استثنا در بر ميگرفت. تظاهرات در تهران نزديک به سه ساعت به درازا کشيد و موج جمعيت خيابان بزرگ انقلاب را از ميدان امام حسين (ع) تا ميدان آزادي را در برگرفت و ميتوان گفت اين تظاهرات تنها با انبوه جمعيتي که در روز عاشوراي 57 به ميدان آمدند و يا جمعيت انبوهي که امام را تا بارگاه ملکوتياش بدرقه کردند، قابل قياس است.
4. حضور بارز نسل سوم انقلاب اسلامي
حضور برجسته جوانان و نسل سوم انقلاب اسلامي در خلق حماسه نهم دي، آن حماسه را ماندگار کرد و نشان داد در دهه چهارم و در رويارويي با جنگ نرم و چالشهاي پيچيده دشمن، نظام جمهوري اسلامي از سرمايه عظيم اجتماعي (با همان احساس و عظمت ابتداي انقلاب اسلامي) برخوردار است.
پيام 9 دي اين بود که جوانان مهمترين نيروي آينده ساز در تمام مناسبات سياسي و اجتماعي هستند. اين حضور بارز نشان داد که با اينکه دشمنان انقلاب اسلامي نسل سوميها را هدف قرار داده است و گسست نسلي در کشور القا ميشود، جوانان با همان روحيه، شادابي و احساس مسئوليت نسلهاي قبلي در صحنه حضور دارند.
5. شعارهاي کاملاً سياسي و معني دار
شعارهاي مردم در اين تظاهرات، شعارهاي جمعي و کاملاً در دفاع از اسلام، انقلاب و رهبري و برائت و رويارويي با جريان فتنه و دولتهاي غربي بود. حرف و پيامهاي مردم در آن روز کاملاً سياسي، مستقيم و معنادار بود. آنان سران فتنه را با استفاده از ادبيات زيارت عاشورا لعن، و از آنان ابراز نفرت ميکردند. مردم در نه دي براي همه پيام داشتند. اين نکته بسيار مهمي است. هم براي سران فتنه پيام داشتند، هم براي کساني که سکوت کردند و هم براي غربيها و رسانه¬هاي خارجي. شعارها کاملاً خودساخته و خودجوش بود و کاملاً مردمي. ما هيچ دستگاه و نهاد فرهنگي نداريم که بتواند براي اين جمعيت متراکم، که در تهران بالغ بر چهارميليون نفر بود، توليدات تبليغي آماده کند. تمام شعارها، پلاکاردها و نوشته¬ها، حرکتهاي خودجوش مردمي بود. در نه دي مردم آمدند، چون مدعيان انقلاب با مديريت خارجي هويت انقلابي و جهت¬گيري نظام را به چالش کشيده بودند. مردم به اين باور رسيدند که ماجرا براندازي است؛ به همين دليل آمدند تا به صورت شفاف مواضع خود را به جهانيان اعلام، و بساط فتنه را جمع کنند.
حرف اصلي مردم در 9 دي و آن احساس و شوري كه به جريان افتاد در دو محور ايجابي و سلبي بود. مردم هم در محور سلبي و هم در محور ايجابي براي مقابله و دفاع آمدند. در محور سلبي نفي نظام سلطه آمريكا، انگليس و اسرائيل و فتنه و فتنهگران بود و در محور ايجابي دفاع مطلق از انقلاب و ولايت، اصول و ارزشهاي اسلامي و شعارهاي انقلاب اسلامي در داخل و خارج از كشور بود.
بنابراين در حماسه 9 دي 1388، هم دفاع از نظام و رهبري و هم رويارويي با فتنه و فتنهگران موج ميزد. شعارهاي مردم برخاسته از مباني فكري و ايماني بود كه در تبيين حماسه نهم دي بايد به آن مباني و دلايل اصلي حركت مردم پرداخت و از آن براي حفظ و استمرار نظام كمك گرفت.
6. بازتاب گسترده داخلي و خارجي
تظاهرات 9 دي بازتاب گستردهاي در دو سطح داخلي و خارجي داشت. ميرحسين موسوي که آشوبگران روز عاشوراي تهران را «مردمي خداجو» خوانده بود، ناچار به عقبنشيني شد و در اطلاعيهاي دولت برآمده از انتخابات 88 را به رسميت شناخت. در مجلس، فراکسيون اصلاحطلب از آنچه در روز عاشورا رخ داده بود ابراز برائت، و با تظاهراتکنندگان 9 دي ابراز همبستگي کرد.
در سطح بينالمللي هم مقالههاي فراواني به رسانههاي غرب راه يافت که همه در اين موضوع اشتراک داشتند «رهبري انقلاب از حمايت قاطع مردم برخوردار است و مخالفان نظام جايگاهي در ميان مردم ندارند.» برخي از رسانه هاي غربي حماسه نهم دي را به لحاظ ميزان جمعيت و شور و هيجان با مراسم تشييع حضرت امام خميني (رضوان الله عليه) مقايسه کردند. برخي ديگر آن را با حرکتهاي مردمي و تظاهرات زمان انقلاب مقايسه نمودند.
فرهنگ نیوز