آیا «دحوالارض» از نظر علمی قابل اثبات است
مطابق با نظریه اشتقاق «واگنر» و بر اساس تئوری او، زمین از یک نقطه نخستین شروع به جدا شدن کرده و به تدریج خشکیها و آبهای کنونی شکل گرفتهاند. این نقطه در روایات اسلامی «کعبه» معرفی شده است.
روز 25 ذیالقعده در تقویم آفرینش هستی از مهمترین رویدادهایی است که به وقوع پیوسته است، چرا که در این روز سر آغازی برای حیات بشر و آغازی برای تولد زمین است که با گسترده شدن نخستین قطعه خاکی زمین از زیر قبلهگاه عالم، پیام توحید در سرتاسر جهان مخابره شد.
«دحو الارض» واژهای آشنا در فرهنگ دینی ماست که با رخداد آن در ماه با فضیلت ذیالقعده میتواند پیامآور سرازیر شدن درهای رحمت و برکت در سایه بندگی و عبودیت انسانها باشد، چرا که خداوند کعبه را نخستین بیت و نقطه جغرافیا برای اجرای سیاست جغرافیایی خود تعیین کرده است «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ».
گسترده شدن زمین از زیر خانه کعبه با هدف آفرینش ارتباط تنگاتنگی دارد،و همان گونه که آغاز حیات زمین از خانه خدا بوده است، حیات واقعی بشر نیز با ظهور حضرت حجت(عج) اتفاق میافتد.
خطرات دیابت
حوزه/ طلاب مدرسه علمیه خواهران الزهرا (س) ارومیه با خطرات ناشی از بیماری دیابت و راههای مقابله با آن آشنا شدند.
به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، جلسه آشنایی طلاب مدرسه علمیه خواهران الزهرا (س) ارومیه با دیابت و راههای مبارزه با آن امروز با حضور دکتر لعیا زلفی برگزار شد.
خانم زلفی با بیان اینکه فشار و قند خون از مهمترین عواملی هستند که سلامتی انسان را تهدید میکنند، اظهار داشت: بیشتر مبتلایان به بیماری دیابت بالای چهل سال هستند و این بدلیل آن است که بدن یا توانایی تولید انسولین را ندارد و یا نمیتواند از انسولینی که تولید کرده به صورت صحیح استفاده کند و منجر به بیماری دیابتی میگردد.
وی کاهش حس درد و حس ناراحتی در پا، تغییر شکل طاهری پا و خشک شدن آن را از علائم دیابت عنوان کرد و بیان داشت: تفریح سالم و مناسب، تحرک کافی در بدن، داشتن وزن مناسب، مواظبت بر قند خون و اصلاح روشهای نامطلوب و غیر اصولی زندگی از جمله راههای مقابله با دیابت است.
جلسه چهارم کارگاه غدیر پژوهی
جلسه چهارم کارگاه غدیر پژوهی با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی شاه آبادي
موضوعات مطرح شده در این جلسه :
ظرفیت نداشتن
حسادت و تکبر و تعصب
فرهنگ قبیله ای
معنویت سکولاریستی
جزئی از عوامل عدم پذیرش ولایت در صدر اسلام
سیری در مساله غدیر
حذف عبارت «اشهد ان علیاً ولی الله» از کتاب احکام
علت حذف شدن عبارتی از اذان و اقامه
در روایاتی چند آمده است که شهادت ثالثه و آوردن نام علی (علیه السلام) بعد از «لا اله الا الله» و «محمدا رسول الله» با خلقت آسمانها و زمین و عرش و کرسی و … توأم بوده است.
در خبرهایی آمده است که عبارت «اشهد ان علیاً ولی الله» از کتاب احکام دوم دبیرستان دانشآموزان پسر دانش آموزان استان لرستان حذف شده است. در پی این خبر بر آن شده ایم در رابطه با وجود این عبارت در اذان و اقامه مرور یبر منابع دینی داشته باشیم… با ما همراه باشید.
دلایل ذکر شهادت بر ولایت علی (علیه السلام) در اذان و اقامه
یکی از مسائلی که ممکن است ذهن برخی را مشغول کرده باشد، این است که چرا شیعیان در اذان و اقامه شهادت به ولایت حضرت علی (علیه السلام) میگویند؟ آیا دلایل روایی یا قرآنی در این زمینه وجود دارد؟
در این رابطه ابتدا به روایاتی که در این مورد وارد شده، اشاره میکنیم. در روایاتی چند آمده است که شهادت ثالثه و آوردن نام علی (علیه السلام) بعد از «لا اله الا الله» و «محمدا رسول الله» با خلقت آسمانها و زمین و عرش و کرسی و … توأم بوده است.
امام صادق (علیه السلام) فرموده است: خداوند تعالی بعد از خلقت آسمانها و زمین امر فرمود که منادی به این سه شهادت ندا دهد.
آن امام همام در حدیثی دیگر فرموده است: خداوند با خلق عرش و کرسی و … بر آنها نوشت «لا اله الا الله، محمدا رسول الله، علی امیرالمؤمنین» و آنگاه فرمود «فاذا قال احدکم لا اله الا الله محمدا رسول الله فلیقل علی امیرالمؤمنین ولی الله؛ پس زمانی که کسی از شما گفت لا اله الا الله و محمدا رسول الله، سپس باید بگوید علی امیرالمومنین ولی الله».
از بعضی از روایات نبوی استفاده میشود که ذکر امام علی (علیه السلام) بعد از ذکر خدا و حضرت رسول (صلی الله و علیه وآله) چه در اذان باشد یا غیر اذان، جایز است و در نزد خدا محبوبیت دارد.
فواید گریه کودکان
امام صادق(ع):
اى مفضل! از منافع گريه كودكان نيز آگاه باش . بدان كه در مغز كودكان رطوبتى است كه اگر در آن بماند بيماري ها و نارساييهاى سخت و ناگوار به او رساند؛ مانند نابينايى و جز آن. گريه آن رطوبت را از سر كودكان سرازير و بيرون مى كند و بدين وسيله سلامتى تن و درستى ديده ايشان را فراهم مى آورد. پدر و مادر از اين راز آگاه نيستند و مانع آن مى شوند كه كودك از گريه اش سود ببرد. اينان همواره در سختى مى افتند و مى كوشند كه او را ساكت كنند و با فراهم كردن خواسته هايش از گريه بازش دارند، ولى نمى دانند كه گريه كردن به سود اوست و سرانجام نيكى پيدا مى كند.
بدين ترتيب چه بسا كه در اشيا، منافعى نهفته باشد كه معتقدان به اهمال و بى تدبيرى در كار عالم از آن غافل اند و اگر مى دانستند، هيچ گاه نمى گفتند كه فلان چيز بى ثمر است ؛ زيرا آنان از اسباب و علل آگاه نيستند. براستى هرچه را كه منكران نمى دانند عارفان مى بينند. چه بسيار است چيزهايى كه دانش اندك آفريدگان از آن كوتاه و خالق آفرينش با دانش بى پايانش از آن آگاه است . قداستش عظيم و كلمه اش والاست.
و اما آبى كه از دهان كودكان سرازير مى شود و خارج مى گردد، رطوبتى است كه اگر در بدنهايشان بماند، آثار وخيمى بر جاى مى گذارد. چنانكه دانى گاه كه رطوبت بدن چيره مى شود (و بر ديگر عناصر، غلبه مى كند) شخص، دچار كودنى، ديوانگى، كم عقلى، فلج و لقوه و جز آن مى گردد.
خداوند جلّ و علا تدبير چنان نمود كه اين رطوبت در دوران كودكى از دهانشان بيرون رود و در بزرگى از سلامت تن برخوردار گردند. بدين ترتيب ، پروردگار به خاطر نادانى آفريدگان بر آنان منت نهاد و تفضل نمود. اگر اينان از داده ها و نعمت هاى بى شمار او آگاه بودند. هيچ گاه در معصيت و لغزش از فرمانش فرو نمى افتادند. پاك و منزه خدايى كه چه بزرگ است نعمت هاى او بر مستحقان و ديگر آفريدگان ! و چه والاتر است از آنچه باطل گرايان مى پندارند. (1)
—————————-
پی نوشت :
[1] . رک: کتاب توحید مفضل ازامام صادق (ع)، نشر جمال، قم. توحيد مفضل (شگفتيهاي آفرينش)،مفضل بن عمرترجمه : نجفعلي ميرزايي