شرحی بر زیارت عاشورا
در ادامه بحث گفتیم باید درباره شخصیت این بزرگواران صحبت کرد که اینها در نظام خلقت چه کسانی هستند که امام حسین علیه السلام را با انتساب به ایشان زیارت می کنیم…..
استاد مطالبی را در مورد بعثت و نبوت پیامبر (ص) بیان کردند که به جهت طولانی بودن به بیان روایتی که جامع سجایای هر سه بزرگوار هست اکتفا می کنیم
در روایتی از جابر بن عبدالله انصاری که فرد ثقه و مورد قبول شیعه و اهل سنت هست آمده است:
⁉️از حضرت رسول اکرم (ص) سوال کردم اولین موجودی که خداوند خلق کرد چه کسی بود؟
حضرت فرمودند: اولین موجودی که خداوند خلق کرد نور نبی تو بود
نکته: اگر از شما بپرسند اولین خلقت در این دنیا که بود؟ می گویید: حضرت آدم
اما بین این دو خلقت فرق است
خداوند حضرت آدم را از گٍل خلق کرده اما خلقت حضرت رسول از نور است و نورانی است
دقت کنید
اهل بیت علیهم السلام اهل بیت گونه ندارند که بگوئیم علی گونه یا زهرا گونه
چون او را از گٍل و ایشان را از نور خلق کرده
ولی یک مدتی در این دنیا اسیر شدند و مجبور شدند به این دنیا بیایند و در این دنیا تن به گٍل دادند
یعنی در این دنیا مانند ما بودند « انا بشر مثلکم» آنچه ما داشتیم آنها هم داشتند
ولی
حقیقت خلقتشان نورانی بود
سپس پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند: ای جابر بعد از خلقتم من منشأ تمام خیرات شدم
نکته
این منشأ خیرات نیز به وراثت به سیدالشهداء رسیده است
چرا که گفتیم ایشان ابن رسول الله هستند پس هم وراثت دارند و هم تعلیم و تربیت نظام خلقت را دارند
حضرت علی علیه السلام در روایتی زیبا می فرمایند:
خداوند اول نور رسول اکرم(ص) را خلق کرد بعد نور حضرت را به دو شقه کرد (یک شق آن شد نور امیرالمومنین (ع) و یک شق آن حضرت زهراء(س))
وقتی خداوند نور پیامبر را خلق کرد در تمام این مدت هزار ساله این نور به تسبیح خدا مشغول بود وخداوند تبارک وتعالی به آن نور نگاه میکرد و لذت می برد
و می گفت: ای بنده من
« انت المراد و مرید»
❤️تو هم مرادی و هم مریدی❤️
شرحی بر زیارت عاشورا
? ﷽ ?
در ادامه بحث های گذشته که مقدمه ای برای ورود به شرح زیارت عاشورا بود از امشب در مورد محتوای زیارت عاشورا صحبت خواهیم کرد اما چون مباحث خیلی طولانی است هر روز گزیده ای از متن زیارت را در خدمت شما خواهیم بود.
فراز اول :
در ابتدای زیارت عاشورا می خوانیم:
اَلسَّلامُ عَلَيک يا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَيک يابْنَ اَميرِالْمُؤْمِنينَ، وَابْنَ سَيدِ الْوَصِيينَ، اَلسَّلامُ عَلَيک يابْنَ فاطِمَةَ سَيدَةِ نِسآءِ الْعالَمينَ
در سلام ها می گوییم ” ابن ” یعنی امام حسین علیه السلام را منتسب می کنیم به رسول الله و حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) و این نکته قابل تأمل است و اهمیت دارد.
در روانشناسی هم این مطلب وارد شده است که فاکتور هایی که شخصیت انسان را می سازد
مهم ترینش مبحث وراثت و تربیت است
اینکه یک شخصیت پدر و مادرش چه کسی است و معلمش چه کسی است؟ و از چه کسی ارث می برد؟
مثلا اگر تاریخ مشاهیر اسلامی را بخوانید در زندگی نامه آنها می نویسند در چه خانواده مذهبی بزرگ شده و استادش که بوده وراثتش از چه کسی است؟
عرب برای اینکه کسی را بشناسد او را به واسطه ” ابن ” معرفی می کند.
لذا عرب ها 3 نوع پدر دارند:
” آبً الوٓلد – اَبً العٍلمک – اَبً الزوجک
یعنی پدری که موجب زائیدن تو شده، پدری که تو را تربیت کرده ” و ….
وقتی میگوییم یابن الرسول، امام حسین(ع) را منسوب به رسول الله می کنیم یا وقتی می گوییم یابن امیرالمومنین منسوب به امیرالمومنین و یابن فاطمه الزهراء یعنی منسوب به حصرت زهرا(س) و با ایشان اباعبدالله را معرفی می کنیم
یعنی اباعبدالله الحسین
هم وراثت این سه بزرگوار را به ارث برده
و هم مورد تعلیم و تربیت این سه بزرگوار قرار گرفته است
بنابراین لازم است قدری درمورد شخصیت این بزرگواران صحبت کرد که اینها در نظام خلقت چه کسانی هستند که امام حسین علیه السلام را با انتساب به ایشان زیارت می کنیم…..
ادامه دارد….
شرحی بر زیارت عاشورا
? ﷽ ?
سند و کیفیت زیارت عاشورا
زیارت عاشورا زیارتی است از ناحیه دو امام معصوم
امام اول سند اول – علقمه بن حضرمی از پدرش و او از امام باقر(ع) زیارت عاشورا را نقل کرده آست
سند دوم نیز از امام صادق(ع) صفوان نقل کرده است
هر دو سند که از هر دو امام روایت شده هر دو در متن یکی است و فرقی با هم ندارند
مزیت زیارت
زیارات دیگر مأثوره هستند مانند زیارت امین الله اما زیارت عاشورا حدیث قدسی است.
نکته: زیارت هایی که از معصومین علیه السلام در کتب معتبره وارد شده زیارت ماثور گفته می شود مقابل زیارت غیر ماثور که زیارتی است که فرد غیر معصوم آنرا ساخته باشد، واژه مأثور بر گرفته از ریشه اثر است و مأثور یعنی چیزی که در آثار و اخبار معصومین وارد شده باشد.
باید توجه داشت که حدیث قدسی سخن خدا است و فرمایش ذات او است اما فرشته واسطه ارسال آن برای بشر نیست بلکه حالت الهامی دارد و بر ذهن و روح و روان بشر نقش می بندد که البته آن فرد باید معصوم باشد برای درک الهاماتی از این دست.
از این رو حدیث قدسی غیر از کلام پیامبر (ص) و ائمه (ع) و حدفاصل وحی و سخن معصوم (ع) است".
زیارت عاشورا هم حدیثی است که امام معصوم به پدرش و پدرش از خداوند نقل می کند.
از نظر متن هم هیچ تفاوتی با هم ندارند
زیارتی که امام صادق(ع) روایت کرده آخرش یک دعا هست به نام دعای علقمه ( اما به اشتباه گفته شده چون صفوان از امام صادق نقل کرده پس دعا باید صفوان باشد.)
امام صادق(ع) به صفوان فرمودند که بعد از زیارت آن را بخوان
و اما در روایت است که امام صادق(ع) فرمودند:
یا صفوان! این زیارت را من با ضمانتی که بعدا نقل می کنم از پدرم و پدرم از پدرش و پدرش از امام حسین(ع) و امام حسین(ع) از امام حسن(ع) و او از امام علی(ع) و امام علی(ع) از حضرت رسول(ص) و همه با همان ضمان نقل کرده اند و رسول خدا ازجبرئیل مضمونا از حضرت احدیت فرموده اند
خداوند می فرمایند: مراقب این زیارت باش و حسین را با این زیارت بخوان