پایان نامه های حوزه علمیه الزهراء(سلام الله علیها) ارومیه
موضوع: آفرینش انسان در قرآن
نگارنده: سرکار خانم معصومه عباس زاده
استاد راهنما: سرکار خانم چراغی
چكیده
موضوع تحقیق آفرینش انسان در قران میباشد كه در آن چگونگی مراحل آفرینش انسان مورد بررسی قرار می گیرد. در مطالعه آن چه كه در مورد آفرینش انسان در قران مطرح میشود چه در خلقت آدم از خاك و مراحلی كه بر خلقت جسمانی اش طی شد و پیكر وی ساخته و پرداخته گشت و بدین ترتیب واجد دریافت روح گردید و خداوند روح را آفرید و بر جانش دمید و وی را در بهشت مسكن داد و سپس نیاز آدم مقدمهای شد بر خلقت حواو بعد خدعه ابلیس و فریب آدم آغازی بر زندگی وی بر روی كره خاكی گشت و چه در مطالعه آفرینش انسان كنونی و نسل آدم كه در قران مراحل خلقش بازگو میشود از خونی بسته خلق میگردد تغییراتی بر آن ایجاد میشود و پس از طی مراحلی به جنینی تبدیل میشود كه پس از گذشت مدتی واجد دریافت روح میگردد و در این مرحله خلقتی جدید آغاز میشود و روح خلق گشته بر جسم جنین تعلق میگیرد و این خلقت روح كه خداوند از آن به عنوان خلقتی دیگر و به عنوان امر خویش یاد میكند و اینكه امر همان كلمه وجودی یعنی «كن» میباشد و همان لحظه و بدون تحمل شرایط و طی مراحلی موجود میشود؛ در می یابیم كه اراده خداوندی بر وجود انسان تعلق گرفته و قابلیتها و استعدادهایی در وجود وی به ودیعه گذاشته شده است كه به واسطه همین استعداد انسان قادر به درك مفاهیمی میگردد كه خداوند در قرآن از آن برای بیان چگونگی خلقت و البته وابستگی وجودی انسان به خداوند استفاده می نماید و به این طریق خداوند خود را به انسان میشناساند و انسان را دعوت به سوی خالق خود و قرب الی الله می كند كه نتیجه آن گام نهادن نوع بشر در مسیر كمال می گردد كه نهایت آن متصل شدن به اقیانوس لایتناهی كمال خداوندی میباشد كه این نیز جز با تمسك به فرامین و دستوراتی كه خداوند در كلام مبینش ارائه نموده حاصل نمیگردد.
واژگان كلیدی تحقیق:انسان، آفرینش ، روح، قرآن ، جسم
این تحقیق شامل 4 بخش می باشد كه بخش اول شامل كلیات می باشد و بخش دوم مفهوم شناسی و مباحث مقدماتی است و بخش سوم در رابطه با خلقت انسان در بعد جسمانی است كه در این بخش علاوه بر پرداختن به چگونگی آفرینش انسان از منظر قرآنی نظرات دانشمندان صاحب رای نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.بخش چهارم آفرینش انسان در بعد روحانی و نظریات مختلف در این رابطه است. در پایان این بخش قسمتی را نیز به عنوان ختمه مطالب می گنجانیم.