ضرورت انتخابات
اهمیت و جایگاه انتخابات علنی
می فرمایند:« فَلَیْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِیَّهُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاهِ وَ لَا تَصْلُحُ الْوُلَاهُ إِلَّا بِاسْتِقَامَهِ الرَّعِیَّهِ »(1)
کشور اصلاح نمی شود، مگر اینکه کارگزاران و زمامدارانش صالح باشند. آن ها نیز اصلاح نمی شوند، مگر به استقامت و پشتکار مردم.)
انتخابات نوعی تعیین سرنوشت است
انَّ الَله لا یُغییرُ ما بِقومٍ حتّی یُغَیِّروا ما بأَنفسِهِم( 2) به یقین خداوند سرنوشت هیچ قوم [و ملتی] را تغییر نمی دهد، مگر آنکه آن ها خود را تغییر دهند. این قانون الهی یکی از پایه هاي اساسی جهان بینی و جامعه شناسی در اسلام است. این سنت الهی به ما می گوید که مقدرات ما قبل از هرچیز و هرکس، در دست خود ماست و هرگونه دگرگونی درجهت خوشبختی و بدبختی جامعه، در درجۀ اول به خودِ ما باز می گردد.
در انتخابات نیز مردم با رأي دادن به فرد منتخب خود، به طور مستقیم در سرنوشت خود دخالت می کنند. در قانون، به این مطلب این چنین تصریح شده است«. رئیس جمهور با اکثریت مطلق آراء شرکت کنندگان انتخاب می شود »
کلام حضرت امام خمینی
این وظیفه اي است الهی، وظیفه اي است ملی، وظیفه اي است انسانی، وظیفه اي است که ما باید به آن عمل بکنیم. همه مان باید در انتخابات شرکت بکنیم
چه بسا که در بعض مقاطع عدم حضور و مسامحه [در انتخابات] گناهی باشد که در رأس گناهان کبیره است. پس علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد؛ و الا کار از دست همه خارج خواهد شد و این، حقیقتی است که بعد از مشروطه لمس نموده اید و نموده ایم .
اگر آیۀ 38 سورة شورا و اصل بیعت را به انتخابات تعبیر کنیم، می توان نتیجه گرفت که انتخابات در اسلام توصیه شده و رابطۀ اسلام و مردم سالاري دراین مورد، از نوع تساوي است. اما اگر قائل به این نباشیم، ازاین رو که عقل بشري نیز به روش انتخابات رسیده و این روش ارزش خود را نشان داده، می توانیم رابطۀ منطقی آورده شده در اصل تفکیک قوا را با همان دلایل، به این اصل نیز اطلاق کنیم. [در انتخابات] چنانچه سستی بکنید، کسانی که می خواهند این کشور را به باد فنا بدهند ممکن است پیروز بشوند. باید همۀ شما، همۀ ما، زن و مرد، هر مکلف همان طورکه باید نماز بخواند، همان طور باید سرنوشت خودش را تعیین کند
کلام مقام معظم رهبري(دامت برکاته)
انتخابات سرمایه گذاري عظیم ملت ایران است
پایۀ نظام ما همین انتخابات است
من عرض می کنم همه باید اصرار داشته باشید که در انتخابات شرکت کنید. به نظر من، مسئلۀ اول در انتخابات مسئله انتخاب این شخص یا آن شخص نیست؛ مسئلۀ اول مسئلۀ حضور شماست. حضور شماست که نظام را تحکیم می کند؛ پایه هاي نظام را مستحکم می کند؛ آبروي ملت ایران را زیاد می کند؛ استقامت کشور را درمقابل دشمنی ها زیاد می کند و دشمن را از طمع ورزیدن به کشور و از فکر ضربه زدن و توطئه و فساد و فتنه منصرف می کند. این یک مسئلۀ بسیار مهم است. پس مسئلۀ اول شرکت در انتخابات است .
براي حضور حداکثري تلاش کنید. مسئلۀ اول، مشارکت است. درزمینۀ مشارکت مردم، هرطورکه می توانید، روي خانواده ها »و دوستانتان کار کنید. مشارکت یکی از اساسی ترین مسائل است. حضور مردم براي پیشرفت و صیانت کشور لازم است؛ « نه » اینکه اگر عدة زیادي شرکت نکردند، این ها به نظام نه گفته اند؛ به هیچ وجه این طوري نیست.
بنده معتقدم که در این انتخابات، ملت باید به عنوان یک تکلیف و یک حق شرکت کند.
-1 نهج البلاغه، خطبۀ 216
2.رعد،11
منبع:کتاب انتخابات از منظر فقه و اخلاق
نویسنده:ادارة پاسخ گویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوي