"کوفه منتظر قدوم مبارک فرزند امیرالمومنین"
تهدمت و الله اركان الهدى و انطمست اعلام التقى و انفصمت العروة الوثقى قتل ابن عم المصطفى قتل على المرتضى قتله اشقى الاشقیاء
به خدا سوگند ستونهاى هدایت در هم شكست و نشانه هاى تقوى محو شد
و دستاویز محكمى كه میان خالق و مخلوق بود گسیخته گردید پسر عم مصطفى صلى الله علیه و آله كشته شد،
على مرتضى به شهادت رسید و بدبختترین اشقیاء او را شهید نمود.
با شهادت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام٬ در محراب عبادت٬ ندای تهدمت و لله ارکان الهدی ٬ در آسمان و زمین ٬ پیچید و گویی تا ابد ٬ جامه سیاه عزا بر کعبه پوشانده شد.
اما در بامداد بشریت و هنگام طلوع خورشید اسلام٬ مهدی موعود٬ بار دیگر٬ کعبه با ندای آسمانی جبرئیل ٬ انسان کامل ٬ را خواهید دید. و طعم حکومت عدل علوی ٬ بار دیگر٬ این بار٬ با حکومت جهانی عدل مهدوی در کوفه٬ و با ندای انا بقیهٔ لله٬ نمایان خواهد شد و کوفه برای همیشه و بعد از وقفه طولانی بیش از هزار سال٬ محل استقرار حاکمیت انسان کامل و عدل جهانی خواهد شد و موعود ادیان٬ راه نیمه تمام امام علی در استقرار حکومت عدل جهانی ٬ را به سرانجام خواهد رساند.
انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا
ندای آسمانی هنگام شهادت امام علی
در منابع حدیثی شیعی٬ چنین نقلشده است که بعد از ضربت ابن مجلم بر فرق مبارک امیرالمؤمنین ٬ خون از سر مبارک ایشان جاری شد و محاسن شریفش را رنگین نمود و در آن حال فرمود:
بسم لله و بالله و علی ملة رسول لله فزت و رب الکعبة. [1]
سوگند به پروردگار کعبه که رستگار شدم
و سپس امام٬ این آیه شریفه را تلاوت نمود:
منها خلقناکم و فیها نعیدکم و منها نخرجکم تارة اخری. [2]
شما را از خاک آفریدیم و به خاک برمیگردانیم و بار دیگر از خاک مبعوثتان میکنیم
و شنیده شد که در آنوقت جبرئیل٬ میان زمین و آسمان ندا داد و گفت:
تهدمت و لله ارکان الهدی و انطمست اعلام التقی و انفصمت العروة الوثقی قتل ابن عم المصطفی قتل
علی المرتضی قتله اشقی الاشقیاء. [3]
به خدا سوگند ستونهای هدایت در هم شکست و نشانههای تقوی محو شد و دستاویز محکمی که میان خالق و مخلوق بود گسیخته گردید پسر عم مصطفی صلی لله علیه و آله کشته شد ٬ علی مرتضی به شهادت رسید و بدبختترین اشقیاء او را شهید نمود.
ندای آسمانی هنگام ظهور امام عصر
در عصر ظهور ٬ این بار نیز همچون هنگام شهادت امیرالمؤمنین ٬ ندای آسمانی جبرئیل در سراسر عالم ٬ پیچیده خواهد شد ولی دیگر٬ مظلومیت انسان کامل٬ سر داده نخواهد شد. بلکه ندای آغاز حکومت حق و عدل جهانی اسلام٬ به گوش جهانیان خواهد رسید. این بار انسان کامل٬ در محراب کوفه به شهادت نخواهد رسید. بلکه کوفه٬ شاهد حضور فرزند علی٬ منجی ادیان و مهدی موعود٬ خواهد بود. این بار٬ ندای اهلبیت٬ را سرتاسر عالم در غرب و شرق عالم٬ خواهند شنید.
ابوبصیر از امام باقر (ع) چنین روایت میکند:
الصیحة لا تکون إلا فی شهر رمضان، لأن شهر رمضان شهر لله و هی صیحة جبرائیل إلی هذا الخلق٬ ثم قال ینادی مناد من السماء بإسم القائم٬ فیسمع من بالمشرق و من بالمغرب … فإن الصوت صوت جبرائیل الروح الأمین ٬ و قال علیهالسلام الصوت فی شهر رمضان فی لیلة جمعة لیلة ثلاث و عشرین… [4]
صیحه و ندای آسمانی حتماً در ماه رمضان٬ خواهد بود؛ چراکه ماه رمضان٬ ماه خداوند است و آن ندای جبرئیل است. منادی از آسمان به نام قائم (ع) و مهدی موعود٬ ندا سر میدهد و از مشرق تا مغرب صدایش را میشنوند … ندادهنده٬ جبرئیل روحالامین است که در شب جمعه بیست و سوم ماه رمضان ٬ ندای حق سر خواهد داد.
کوفه ٬ پایگاه مشترک حکومت عدل علوی و مهدوی
یکی از رابطههای دقیق میان امام علی و حضرت مهدی (عج)٬ مرکز حکومتشان میباشد. امام مهدی ٬ بعد از ندای آسمانی جبرئیل در 23 ماه مبارک رمضان از مکه بهسوی کوفه رهسپار بود. مرکز و پایتخت حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) نیز کوفه است. امام باقر علیهالسلام میفرماید: «مهدی (عج) قیام میکند و بهسوی کوفه میرود و منزلش را آنجا قرار میدهد» امام صادق علیه السلام نیز از “مسجد سهله” کوفه یاد کرده و فرموده است: «آن خانه صاحب ما (حضرت مهدی (عج)) است ٬ زمانی که با خاندانش در آنجا سکونت گزیند.»
از مجموع روایات بهدست میآید که کوفه ٬ پایگاه اصلی فعالیتها و مرکز فرمانروایی امام زمان (عج) خواهد بود؛ پایگاهی که زمانی مقر حکومت امیرمؤمنان بود. حضرت مهدی (عج) نیز پایتخت اسلامی خویش را در آنجا قرار خواهد داد؛ یعنی راه نیمه تمام امام علی در استقرار حکومت عدل جهانی٬ را به پایان خواهد رساند.
وصیت امام علی هنگام شهادت
و در پایان این نوشتار را٬ به نصیحت و پند امیرمومنان٬ علی (ع)٬ به پایان خواهیم رساند. که در بستر شهادت و در واپسین لحظات عمر دنیوی٬ به فرزندانش حسن و حسين (ع) چنین سفارش نمود:
اوصیکما وجمیع ولدی و أهلی ومن بلغه کتابی بتقوی لله ونظم أمرکم وصلاح ذات بینکم؛ فإنی سمعت جدکما صلی لله علیه و آله یقول: صلاح ذات البین أفضل من عامة الصلاة والصیام.
شما و همه فرزندانم و کسانم و آن را که نامه من بدو رسد ٬ سفارش میکنم به تقوای الهی و نظم در زندگی ٬ و آشتی با یکدیگر ٬ که من از جد شما شنیدم که میگفت: «آشتی دادن میان مردمان بهتر است از نماز و روزه سالیان»
لله لله فی الأیتام؛ فلا تغبوا أفواههم ٬ ولا یضیعوا بحضرتکم. خدا را! خدا را! درباره یتیمان ٬ آنان را گاه گرسنه و گاه سیر مدارید٬ و نزد خود ضایعشان مگذارید.
ولله لله فی جیرانکم؛ فإنهم وصیة نبیکم. ما زال یوصی به هم حتی ظننا أنه سیورثهم. و خدا را! خدا را! همسایگان را بپایید که سفارش شده پیامبر شمایند ٬ پیوسته درباره آنان سفارش میفرمود چندانکه گمان بردیم برای آنان ارثی معین خواهد نمود.
ولله لله فی القرآن ٬ لا یسبقکم بالعمل به غیرکم. و خدا را! خدا را! درباره قرآن مبادا دیگری بر شما پیشی گیرد در رفتار بهحکم آن.
ولله لله فی الصلاة؛ فإنها عمود دینکم. و خدا را! خدا را! درباره نماز ٬ که نماز ستون و عمود دین است
…………………………………………………………………………………………..
[1] خصائص الأئمّة، ص 63
[2] سوره طه ٬ آیه 55
[3] بحارالانوار، ج ٬42 ص 282
[5] بحارالانوار، ج 52 ص 23