قوانین معنوی قرآن برای موفقیت
بعضی از انسانها میپرسند قرآن چه برنامهای برای زندگی شخصی ما داره؟ آیا قرآن می تواند زندگی مادی و دنیایی ما را اداره کند؟ آخه ما تا حالا هرجی دیدیم فقط این بوده که بشینن و قرآن رو ختم کنن و یا مجلس ختم انعام بگیرند و فقط دغدغه افراد این باشه که متن عربی قرآن رو بخونند و مجلس تموم بشود ؟
آیا قرآن فقط برای این نازل شده و در اختیار ما قرار گرفته شده که فقط از روی متنش بخونیم و تموم؟ این مجالسی که برای انس با قرآن می گیرند و این قدر هزینه می کنند چه انسی با قرآن گرفته میشود وقتی فقط و فقط عدهای بیان و قاری هم با صدای دلنوازش بخونه و بقیه هم احسن بگن و اون رو تشویق کنن؟
یا مثلاً الآن که در ماه رمضان قرار داریم و محافل خوندن قرآن برقرار هست ، آیا تنها باید به همین اندازه اکتفا کنیم و قرآن را تند و تند بخونیم و تنها به ختم کردن بدون تأمّل آن افتخار کنیم و در آخر ماه به همدیگه آمار تعداد قرآنهایی رو که ختم کردیم را بدیم و به آن مباهات کنیم ؟
سوال اصلی اینجاست که آیا قرآن فقط برای این کارهایی که ما انجام میدیم نازل شده؟ آیا قرآن می تونه یه برنامه زندگی به ما بده؟ آیا قرآن می تونه به ما برنامه موفقیت و پیروزی بده؟
قوانین معنوی قرآن برای موفقیت
1) قانون توانِ دهندگی(بارش)
لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّی تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ ال عمران: هرگز به نیکی (کامل) نمیرسید تا از آنچه خود دوست دارید انفاق نمایید و هر چه انفاق نمایید حتماً خداوند بدان داناست (آل عمران ، 92)
قانون توان دهندگی بیان میکند که تا شما نتوانید از بهترینها در زندگی بگذرید نمیتوانید به موفقیتها دست پیدا کنید. هر چه توان بخشش شما بیشتر باشد شما به کامیابی بیشتری دست پیدا میکنید هر کجا که میروید، سعی کنید چیزهایی را به اشخاص بدهید که میتواند یک هدیه یا حتی یک تحسین باشد. برای چیزهایی که در زندگیتان دریافت کردهاید، ممنون و سپاسگزار باشید و تلاش کنید چرخهی دادن و گرفتن را حف0کنید.
جمع خوانی
مراسم اختتامیه محفل جزء خوانی قرآن کریم
ویژه ماه مبارک رمضان
با حضور سرکار خانم ملتیار
تقدیر و تشکر از حضور سرکار خانم ملتیار استاد و قاری برتر شهر ارومیه در محفل جزء خوانی قرآن کریم
و تقدیر از طلاب فعال فرهنگی
توسط مدیریت محترم در پایان مراسم ختم قرآن کریم
بیماری چشم....
نگاهکردن به آب روان، نور چشم را زیاد میکند که در روایات هم آمده است؛ آب روان چه تأثیری میتواند داشته باشد که نور چشم را زیاد میکند؟
باید بین قضایا تفکیکی شود، به این صورت که بیماری چشم، گاهی مربوط به مشکلات ساختاری چشم است _ مثلا رگی قطع شده است _ و گاهی مربوط به ضعف نور باصره است. آن بیماری چشم که مربوط به ساختار چشم است، باید راه درمانی آن را طیّ کرد. ممکن است جراحی لازم داشته باشد و مسایل دیگر؛
امّا آن بیماری چشم که مربوط به ضعف روح باصره است، به واسطهی نگاهکردن به آب روان، سبزه، وجه حسن و غیره، ضعف آن روح باصره برطرف و دید چشم، بهتر میشود.
این هم سیر مناسب و علمی دقیق و محکمی دارد که وقتی به سبزه یا آب روان نگاه شد، روح باصره لذّت خودش را میبرد و به روح منتقل میکند. در این چرخشی که بین روح باصره و هماهنگی آن با روح حیوانی هست، این لذّت باعث تقویت نفس میشود و چون این حال از کانال قوّهی باصره پیدا شده است و در قوّهی باصره و روح باصره دور میزند، باعث تقویت روح باصره میشود و دید را بهتر میکند.
خطوط قرآنی هم به نحو دیگر، بصر و بصیرت را تقویت میکند. اینها کانال ورودی به نفس هستند. چشم یکی از کانالهای ورودی است.
حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
امربهمعروف و نهی از منکر عامل اقتدار جامعه اسلامی است
استاد حوزه علمیه خواهران اتصال به حبلالله و تمسک عملی به فریضه امربهمعروف و نهی از منکر را از علل اقتدار جامعه اسلامی و قرآنی دانست.
به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلامالله علیها، خانم زینالعابدینی پیش از ظهر دیروز در آیین ترتیل خوانی بانوان که در شبستان نجمه خاتون سلامالله علیها حرم مطهر برگزار شد، با اشاره به نکات تفسیری آیات جز چهارم قرآن کریم، نخستین مبنا و محور جامعه قرآنی را توحید و وحدت کلمه عنوان کرد، گفت: دومین جزء و رکن جامعه قرآنی انجام فریضه امربهمعروف و نهی از منکر است.
استاد حوزه علمیه خواهران در ادامه با اشاره به آیه «وَاعتَصِموا بِحبلالله جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذكُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَيكُم إِذ كُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم فَأَصبَحتُم بِنِعمَتِهِ إِخوانًا وَكُنتُم عَلىٰ شَفا حُفرَةٍ مِنَ النّارِ فَأَنقَذَكُم مِنها ۗ كَذٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُم آياتِهِ لَعَلَّكُم تَهتَدونَ» افزود: منظور از حبلالله تمسک به قرآن کریم و اهلبیت علیهالسلام است و جامعهای که بتواند به اهلبیت علیهالسلام بهعنوان حبلالله متصل شود از انسجام و اقتدار خاصی برخوردار خواهد بود.
استاد حوزه علمیه خواهران محور قرار گرفتن توحید را از شاخصههای جامعه متصل به حبلالله دانست، تصریح کرد: در جامعهای که به حبلالله متصل باشد آیات قرآن کریم در متن و بطن جامعه جریان مییابد و در چنین جامعهای از کفر و شرک اثری نخواهد بود.
زینالعابدینی اظهار کرد: اگر توحید و پیروی از سنت پیامبر اسلام(ص) به یک باور مشترک در میان اعضای جامعه تبدیل شود پراکندگی آراء در آن جامعه از بین خواهد رفت.
وی شاخصه جامعه قرآنی را دارا بودن و اتکا داشتن به علوم نافع دانست، افزود: جامعه قرآنی بر مبنای علوم نافع منبعث از وحی اداره میشود و در چنین جامعهای رفتارها و کردارها به استناد اتکا به وحی عمل صالح خواهد بود.
خدا گناهان انسان را نمیآمرزد!
برخی میگویند خدا مهربان است و بندگان خود را در قیامت و برزخ عذاب نمیکند، این اندیشه مخالف قرآن بوده و باطل است، یکی از اندیشههای ناب قرآنی تجسم اعمال است، یعنی انسان، اعمال و کردار خود اعم از خوب یا بد را در عالم برزخ و قیامت در کنار خود حاضر میبیند، لذا معنا ندارد بگوییم خدا رئوف است و مهربان است، ما گناه میکنیم و او میبخشد، خیر، خداوند متعال هیچ گناه کبیرهای را بدون توبه نمیبخشد.
یکی از شگردهای شیطان برای اینکه انسان را به گناه و معصیت بکشاند و با خود به قعر جهنم ببرد، دادن وعده رحمت الهی به انسان و بیپروا کردن او نسبت به دستورات الهی است که خدا این قدر هم که گفته میشود سختگیر نیست و با انجام چند گناه ما را جهنم نمیبرد. همچنین گفته شد که این مطلب مخالف قرآن و روایات و عقل است، در این نوشتار به بحثهای قرآنی آن میپردازیم:
یکی از مطالب نابی که از قرآن استفاده میشود و کاملا مخالف این اندیشه است «تجسم اعمال» است.
قرآن کریم در این رابطه میفرماید: «يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِباد [آلعمران/30] روزى كه هر كس، آنچه از كار نيك انجام داده را حاضر مىبيند، و آرزو مىكند ميان او و آنچه از اعمال بد انجام داده، فاصله زمانى زيادى باشد. خداوند شما را از (نافرمانى) خودش، بر حذر مىدارد، و (در عين حال) خدا نسبت به همه بندگان، مهربان است».
قرآن مجيد در آيه مورد بحث و آيات زياد ديگرى از اين حقيقت پرده بر مىدارد كه در قيامت اعمال نيك و بد انسان، هر كدام در شكلى تجسم يافته و در عرصه محشر حاضر مىشود. واژه «تجد» از ماده «وجدان» (يافتن) ضد فقدان و نابودى است، كلمه «خير» و «سوء» كه به صورت نكره آمده نیز مفيد عموم است، يعنى هر انسانى در آن روز تمام اعمال خوب و بد خود را- هر چند كم باشد- در نزد خود مىيابد.