امام حسین که فرزند واقعی پیغمبر (ص) نبود پس چرا به ایشان «یَابْنَ رَسُولِ اللهِ» می گویند؟
چرا امام حسین را به رسول الله انتساب می کنند؟
امام حسین که فرزند واقعی پیغمبر (ص) نبود پس چرا به ایشان «یَابْنَ رَسُولِ اللهِ» می گویند؟
1- برای نشان دادن انحطاط و فرو پاشی جامعه (که کارش به کجا می رسد؟) که فرزند رسول خدا (ص) را به شدیدترین وجه می کُشند و زن و فرزندش را به اسیری می گیرند.
می خواهد این را نشان بدهد که این جامعه ممکن است به یک حدی برسد که فرزند رسول خدا را هم به مقتل و قتلگاه بکشاند.
خدا در قرآن با انحطاط کشیدن جامعه دونکته می گوید که اگر دو چیز در جامعه رواج پیدا کند آن جامعه از بین می رود؛
1-«أَضَاعُوا الصَّلاةَ» ضایع کردن نماز
2-«وَ اتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ» پیروی از شهوات.
خدا می گوید این دو صفت را یک جامعه ای داشته باشد آن جامعه به انحطاط و فرو پاشی می رود.
ضایع کردن نماز یعنی؛ انسان می تواند نماز را اول وقت بخواند اما با بهانه های بسیار واهی مثل خرید دارد و فیلم نگاه کند و از این جور بهانه ها به تأخیر می اندازد یا صدای اذان را می شنود انگار نه انگار که اذان می دهد.
شهوات هم هر شهوتی می تواند باشد مالی، قدرت و شهوات دیگر. حتی درد به جایی می رسد که طرف می داند این قرضی که دارد می دهد و از طرف بیشتر طلب می کند ربا است. اگر یک ریال هم بیشتر از طرف بگیرید بعد از قرض دادن، حتی ده سال هم بگذارد و یک ریال هم بیشتر بگیرید ربا می شود. طرف می داند رباست اما توجیه می کند و با توجیهات غلط این گناه را انجام می دهد. این دو صفت جامعه را از بین می برد.
۲- ریشه و رمز لعن های فرازهای بعدی است. چون صراحتا خداوند متعال در آیه [۵۷] سوره ی احزاب می گوید آنانی که خدا و رسولش (کنار هم آورده) را آزار می دهند هم در این دنیا و هم در آن دنیا خوار و ذلیل می شوند.
می گوید آن کسانی که بنیان گذاران حادثه کربلا بودند و آن کسانی که ظلم حادثه کربلا را پایه گذاری کردند از مصداق های بزرگ این افراد آزار دهنده هستند که به پیغمبر (ص) ظلم رساندند. چون پیغمبر را آزار رساندن در درجه بالا خدا را هم آزار رساندند.
می خواهد این را بگوید که در لعن های بعدی کاملا مشخص بشود چرا افراد بعدی را لعن می کنیم.در فراز سوم می خواهد پرده از چهره ی نفاق برخی از مسلمین بر دارد، یعنی برداشتن پرده ی نفاق از چهره ی مسلمین. کدام مسلمین؟ آن مسلمین به ظاهر مسلمانی که مقابل امام حسین ایستادند. اما اینجا سوالی پیش می آید امام حسین (ع) که فرزند بلا فصل پیغمبر نبود، فرزند مستقیم پیغمبر (ص) نبود، تازه فرزند دختری هم بود! چرا شیعیان امام حسین را «یَابْنَ رَسُولِ الله» می نامند؟
مهمترین توجیه بحث قرآنی است. مهمترین دلیلی که ما در این زمینه داریم همان آیه ی مباهله است.
آنجا که مسیحیان نجران به پیغمبر گفتند و پیغمبر هم به آنها گفت خودتان و همسرانتان و فرزندانتان را بیاورید. فردا دیدند که پیغمبر حضرت علی (ع) را آورد یعنی هم نفس و جان خودش است، حضرت زهرا را آورد و بعد حسن (ع) و حسین (ع) که اینجا، جای فرزندان حضرت بودند. از این آیه می توانیم استفاده بکنیم و بگوییم به این دلیل بقیه ی اهل بیت هم به طریق اولی فرزندان پیغمبر حساب می شوند.
استاد احسان عبادی/تفسیر زیارت عاشورا